onsdag 22 april 2009

Birka Paradise

Är hemma igen efter en underbar kryssning.
Vi fick skjuts ner på samhälle av Bibbi. Bussen kom 13,20 och vi anlände till stockholm vid halv 4 taget. Folket var som galna när vi klev av bussen. Dom rusade in för att få stå först i kön när vi skulle hämta biljetterna. Snacka om att det var stressande. Sen när man väl hämtat ut biljetterna så fick vi vänta i ungefär en timme innan det blev påsläppning. Väl på båten så fick vi vänta ytterligare ca en timma. Så vi fick hänga antingen i baren eller i kaféet tills det var dags att gå ner i hytterna. Vid 17,30 fick vi komma ner till hytten. Och den var jättefin!
kl 18,00 var det dags att äta mat. Det fanns hur mycket som helst att välja på, först kallrätter, som ägg,skinka,kalkon,rostbiff mm. Varmrätter som potatisgratäng, stek potatis, lammkött,fläskfilé, kyckling mm. Och sen efterrätt bla: glass,tårta, frukt.
Vi hamnade vid ett fönsterbord och träffade på världens roligaste par. Speciellt gubben. Han var hur skojfrisk som helst och vi fick oss ett rejält gott skratt i deras sällskap!
Efter maten åkte vi upp till däck 11 där det fanns ett joggingspår, gick runt där för att smälta maten lite, sen åkte vi ner till hytten, hämtade pengar och gick till Tax-freen.
Lite senare på kvällen gjorde vi oss iordning för att ge oss ut på båtens galej.
Vi spelade lite på deras spelautomater också. Och jag vann 200:- *haha* Snacka om tur! La in 20:- och vann 200:- Självklart plockade jag ut pengarna :-D Vi gick runt på båten och tittade och drack lite drinkar. Och rätt som det är så är vi i Mariehamn och klockan är typ 2 på natten. Så då bestämde vi oss att lägga oss.

Jag vaknade av att jag trodde vi hade försovit oss. Jag var helt bombsäker på att klockan var typ 2 på dagen. Jag drömde nämligen att jag hade satt min klocka på väckning, men den ringde aldrig så jag hade vaknat till vid halv 11 och sen tittat på klockan och sedan somnat om eftersom att frukost buffén ändå var slut. Sen när jag väl vaknade så trodde jag att klockan var hur mycket som helst, så jag satte mig spikrakt upp i sängen och väckte Johnny i ren panik. Han fattade typ ingenting.han kollade på klockan och den var 8 på morgonen. Men jag var helt säker att klockan var mer. Sen helt plötsligt så fick jag för mig att någon hade snott min telefon eftersom att jag hade den på sängbordet och helt plötsligt så var den borta..Så vi letade fram tills det att Johnny piggnade på sig och såg att min telefon låg på andra bordet. Då bad han mig dra täcket över huve och somna om igen!! Haha Fatta alltså att drömmen var så verklig för mig att jag trodde helt allvarligt att någon hade gått in i hytten och snott bara min telefon, plus att klockan typ var 2 på dagen!

Jaja vi hann iaf till frukostbuffén och där var det ju kaos, rent ut sagt! Vi kom ju mitt i rusningen. Alla skulle äta samtidigt och alla skulle ha allt samtidigt! Och där fanns oxå typ allt, Äggröra,kokta/löskokta ägg, bacon, gröt,fil,yoghurt,mackor i alla dess former! plus tårta,wienerbröd mm. Jag har aldrig ätit så mycket som jag gjort dom här dagarna.Jag trodde inte att det fick plats så mycket i magen! Åt tillochmed mandeltårta till frukost eller efterrätt efter frukosten! I normala fall hade jag aldrig gjort det. Men snacka om att man blev proppmätt! ojojoj... Sen tog vi oss en promenad på båten. det var så himla varmt i vår hytt eftersom att solen låg på och det värmde ju en hel del. Så vi började på däck 11 och gick ner till däck 5. Tog lite kort från alla olika däcken! Sen gick vi till Tax-freen igen och köpte på oss lite mer. Efter det tog vi oss en runda igen, Spelade lite mer på automaterna och lyssnade lite på musikfrågesporten medans vi fikade! Rätt som det var va det dags att gå ner i hytten och hämta väskorna och göra sig iordning för avklivning. Det jobbigaste med att kliva av båten är att folket blir griniga,klagande och allmänt muppiga. Det finns dom som är trevliga också. Men det var mest griniga människor än glada. Och när dom väl öppnade dörrarna så rusade folket ut. Först in först ut konceptet! Det var lite jobbigt. Men det gick bra iaf att kliva i land. Bussen stod och väntade på oss, så det var bara att kliva på den och sen var vi tillbaka i verkligheten!
Väl hemma pratade barnen i mun på varandra, bibbi och Mogge försökte prata med oss. så det var helt kaotiskt hemma med all prat. Plus att man var ju trött så in i bomben! Men det gick bra iaf! Det var verkligen en fantastisk kryssning och det var hur skönt som helst att åka på tu man hand! Så det var en jättebra present till Johnny (och lite mig då) :-D Så den får man verkligen tacka för!

Inga kommentarer: